Výlet devátý: Malbork a Grudziądz

Fenomenální Malbork! Největší hrad na světě, úchvatný a velkolepý. Při pohledu přes řeku Nogat nikdo nepochybuje, že se ocitl v místě, které dýchá v rytmu středověku.
Stavba byla zahájena nejspíš kolem roku 1274. Stejně jako Řím nebyl postaven během dne, tak i Malbork byl vlastně věčným živým staveništěm. Už na počátku 14. století sem bylo přeneseno sídlo velmistra řádu. To si vyžádalo nové stavební úpravy – byl vystavěn Vyšší hrad s kostelem Nejsvětější Panny Marie (odtud původní název Marienburg).
V polovině 15. století bylo Poláky dobyto křižácké území a hrad se stal polským majetkem. Sídlil na něm královský starosta (doslovný překlad z polštiny). Hrad přestal být klášterem a doznal změn. Udržovat obrovský komplex bylo velmi nákladné, část hradu tak během polského držení zchátrala. Také byly vybudovány královské apartmány. V 18. století zde sídlila i jezuitská kolej.
V roce 1772 připradne Malbork Prusku. Na hradě začně sídlit vojenská posádka a hrad mění svou tvář. Započala éra postupného rozebírání stavby. Po napoleonských válkách byl zřízen úřad pro opravu hradu a začala dlouhotrvající rekonstrukce. Za 2. sv. války hrad neunikl pozornosti nacistů, kteří jej také rádi využívali. Hlavně vysoce posatevní pohlaváři. Na konci války byly město i hrad velmi poničeny Rudou armádou, Malbork dnes nemá historické Staré město, neboť bylo rozebráno a stavební materiál byl údajně použit při budování Varšavy.

Už jsem se zmínila, že mě naprosto uchvátily interiéry, hlavně klenby. Výhoda je, že místnosti nejsou moc zařízené, takže velkolepost prostoru vynikne.
Pohodlí přináší i podlahové vytápění (čtverečky s otvory na podlaze).
Po asi třech hodinách strávených v útrobách tohoto cihelného obra jsme se vlakem přesunuli do Grudziądzi. Nebyl bohužel kvůli vlaku moc čas na důkladnější prohlídku, a tak mám jen pár rychlofotek. Stejně byl večer a muzeum umístěné uvnitř jedné ze sýpek, bylo zavřené, ale musím říci, že pohled od řeky na hradbu sýpek je působivý.
Dnes jsou některé sýpky přebudovány na obytné domy, některé jsou ale téměř netknuté.
Bylo zde jedno z největších překladišť obilí. Proto ty monumentální několikapatrové sklady obilí.
A nakonec jsem si nechala začátek. Gdaňsk, poloostrov Hel a Gdyniu.
Tak zase příště. 🙂 Krásný den!

9 komentářů: „Výlet devátý: Malbork a Grudziądz

1. Na Malborku jsem byla ale jak podle fotek sleduji, moc turistů se tam nepohybovalo. My jsme zrovna chytli hlavní sezónu a to byl samý zájezd, tábor, skauti… uf a ještě to teplo. Šílený, hlavně organizace. Naštěstí se tam dá domluvit s personálem i česky (ano, pracují tam i Češi, což při nákupu vstupenek hodně ulehčilo- angličtinu moc nevedou a s němčinou nebo ruštinou tam radši nezačínej). Interiéry jsou krásné. Mě se líbily ty barevné malby a mozaiky v chodbách Gdynie/Gdyně (teď nevím jak se to píše) je také moc krásná. Vlastně hodně míst v Polsku je krásných. Lesoparky, pobřeží Baltu, hrady, zámky… nebo mě to tak přijde, protože jsem tam strávila prakticky každé letní i zimní prázdniny svého dětství. Ale jen mezi Varšavou a Gdaňskem.

To se mi líbí

2. [3]: Můžeš [4]: Tak přesto, že jsem se s nimi domluvila polsky, tak s angličtinou jsem u personálu na kase neměla problém. Pán nám anglicky vysvětloval kudy do hradu. Asi ho zmátlo, že jsme brali jednoho polského a jednoho anglického audioguida. Jak je to UNESCO, tak se tam pohybuje víc cizinců, než Poláků. A lidí tam bylo tak přiměřeně, však byl teprve červen. A taky jsme jim utíkali a zvládali se vyhýbat skupinovám Asiatů. [6]: Bohužel mám fotek dohromady asi pět. A všechny jsou v podstatě stejné. Nádraží je od města dost daleko a my měli asi 50 minut dojít k sýpkám a zpátky, takže to bylo opravdu cvak, cvak a běžíme zpět.Díky všem za návštěvy a komentáře.

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )